25. nedelja trudnoće: Simptomi trudnoće & razvoj bebe

Vreme potrebno za čitanje: 4 minuta

Koliko meseci čini 25 nedelja trudnoće?

calendar icon circle

6 meseca (2. tromesečje)

foetus icon

Razvoj bebe u 25. nedelji

Da li vaša beba štuca ili čak pleše?

pregnancy icon

Trudnoća u 25. nedelji

Ove nedelje, istražujemo dve vrste oticanja u trudnoći.

fish icon 2

Fokusirajte se na ishranu

Da li zaista treba da  ‘jedete za dvoje’?

Razvoj bebe u 25. nedelji

Foetus Pregnancy Week 25

Kako izgleda moja beba? Koje je veličine moja beba?

U 25. nedelji trudnoće, vaša beba je dugačka oko 22cm od glave do pete i teška je približno 700g1. On ili ona su otprilike veličine karfiola.

Poboljšavanjem koordinacije, vaša beba sada može da napravi pesnicu i dohvati svoja stopala1. Možda ćete osetiti da se kreću kao odgovor na to kada dodirnete spoljnu stranu svog stomaka2 – a mogli biste čak i da primetite kada vaša beba štuca3.

Vaša beba počinje da postaje ružičasta, jer se kapilari formiraju ispod kože i pune krvlju4. Unutra, njena pluća se spremaju da udahnu prvi put i nastavljaju da proizvode surfaktant koji će joj pomoći da potpomogne normalnu funkciju pluća nakon što se rodi3. U međuvremenu se razvijaju nervi oko njenih usta1. To će pomoći vašoj bebi da se usmeri prema bradavici kroz osećaj dodira u ranim fazama dojenja1.

Sluh vaše bebe je napredovao i možda će sada moći da prepozna glas vašeg partnera. Možda čak primetite da vaša beba preferira određene vrste muzike.

personal pregnancy journey icon circle

Vaša beba, ove nedelje

Otkrijte nauku koja stoji iza razvoja vaše bebe, iz nedelje u nedelju

Trudnoća u 25. nedelji (drugo tromesečje)

Šta se dešava u mom telu?

Pupčana vrpca koja vas spaja sa vašom bebom je sada debela i čvrsta, isporučuje bebi neophodne hranljive materije i kiseonik, a otpad uklanja preko vašeg tela5.

Možda ćete primetiti otoke na šakama, stopalima i licu. To je verovatno uzrokovano zadržavanjem vode, što je normalno u ovoj fazi trudnoće. Međutim, ako primetite otok, važno je da ga spomenete svojoj babici ili lekaru. To može biti znak preeklampsije6, ozbiljnog stanja koje se obično javlja u drugoj polovini trudnoće ili neposredno nakon rođenja bebe.

Zajedno sa oticanjem, simptomi preeklampsije uključuju jake glavobolje, zamućenje vida ili treptanje svetla i bol neposredno ispod rebara6. Ukoliko imate bilo koji od ovih simptoma, obratite se svom lekaru opšte prakse, babici ili nazovite 111.

Vaša beba takođe nastavlja da raste u prostoru koji zauzima vaš stomak. Zbog ovoga ćete možda mnogo više podrigivati. Nije za sve kriva vaša beba: hormoni i opuštanje mišića takođe doprinose lošoj probavi i žgaravici7.

Simptomi trudnoće u 25. nedelji

Getting a good nights sleep

Fokusirajte se na ishranu

food to avoid during breastfeeding

S jedne strane, imate bebu koja raste u predelu koji zauzima vaš stomak. S druge strane, treba da unesete više kalorija, posebno u trećem tromesečju. Ministarstvo zdravlja i Nacionalni institut za izvrsnost u zdravstvu i nezi (NICE) preporučuju da žene u poslednjem tromesečju treba da unesu dodatnih oko 200 kalorija svakog dana13.

Kako spakovati više u manje prostora? Jedan od načina je ‘paša’. Umesto da jedete tri velika obroka dnevno, pojedite pet ili šest manjih obroka, tako da se ne osećate sito. Ovo će smanjiti i vaše probleme sa varenjem i žgaravicom.

Međutim, pošto su svi različiti, vaš tačan unos kalorija će zavisiti od vašeg metabolizma, koliko ste aktivni i da li nosite više od jednog deteta. Napravili smo niz ukusnih, izbalansiranih recepata za trudnoću koji će vam pomoći da uživate u zdravijoj trudnoći i oblikujete zdraviju budućnost svoje bebe.

Hrana: šta je unutra, a šta napolju za vaše poslednje tromesečje

  • Manji, češći obroci zbog kojih nećete osećati da ste se prejeli.
  • Izbegavajte bogatu, začinjenu i masnu hranu.
  • Upakujte puno vitamina C, vitamina K, tiamina (vitamin B1) i vlakana u svoju ishranu14
  • Neka unos kofeina bude nizak i izbegavajte visok nivo kofeina, slatka energetska pića.
  • Sedeći uspravno dok jedete može pomoći u varenju15.

NAUČNA POZADINA

DODATNE KALORIJE

Pokrenula Nutricia

Uobičajen je mit da trudnice treba da ’jedu za dvoje’16. Nije tačno: vaša beba će dobiti sve hranljive materije koje su joj otrebne tokom prvih šest meseci – a da vi ne morate da povećate količinu koju jedete16.

Zapravo, istraživanje je pokazalo da žene sa prekomernom telesnom težinom tokom trudnoće imaju povećan rizik od pobačaja i razvijaju uslove poput gestacionog dijabetesa, preeklampsije i visokog krvnog pritiska17.

Obavezno nastavite da jedete zdravu i dobro izbalansiranu hranu koja će vašoj bebi pomoći da dostigne konačan rast pre rođenja.

Poslednji put pregledano: 14. januara 2020

kontaktirajte aptaclub
aptaclub zajednica srbija

Buduće zdravlje vaše bebe počinje ovde

U Aptaclubu verujemo da iskustvo pomaže u izgradnji otpornosti; da svaki novi susret, bilo u trudnoći ili nakon rođenja, može da oblikuje budući razvoj vaše bebe. Pomoću naše naučne stručnosti i podrške jedan na jedan, možemo pomoći vama i vašoj bebi da zagrlite sutrašnjicu.

Povezani članci

Odricanje odgovornosti

Informacije na ovoj veb lokaciji, uključujući, ali ne ograničavajući se na tekst, grafike, slike, veze, audio, video, izjave, ishod bilo kojeg predviđajućeg računara ili alata ili programa za proveru simptoma, prediktivni dani i / ili datumi i drugi materijali su opšte informacije samo u svrhe i ne treba ih smatrati zdravstvenim ili medicinskim savetom, dijagnozom ili lečenjem za vas i / ili vaše (nerođeno) dete. Na informacije sadržane na ovoj veb lokaciji ne možete se pouzdati i nisu tačne niti specifične za vas i / ili vaše (nerođeno) dete. Uvek potražite savet lekara ili drugog kvalifikovanog zdravstvenog radnika u vezi sa bilo kakvim pitanjima u vezi sa zdravstvenim stanjem i / ili medicinskim simptomima. Nikada nemojte zanemariti profesionalni lekarski savet ili odlagati njegovo traženje zbog nečega što ste pročitali na ovoj veb lokaciji ili razgovarali sa nekim od naših konsultanata. U slučaju (sumnje na) hitne medicinske pomoći, odmah pozovite svog lekara ili hitnu službu. Nutricia i njene podružnice ne daju nikakve garancije, izjave ili garancije u vezi sa bilo kojim sadržajem koji je dostupan na ovoj veb lokaciji u bilo kom obliku i njegovom ispravnošću, kompletnošću, adekvatnošću, pogodnošću, kvalitetom, pouzdanošću i tačnošću bilo koje informacije na ovoj veb lokaciji. U MENI U POTPUNOSTI DOZVOLJENI PRIMENJIVIM ZAKONIMA, Nutricia I njene pridružene kompanije isključuju sve obaveze koje proizilaze iz ili u vezi sa upotrebom ili zloupotrebom informacija ili nedostatkom informacija na ovoj veb lokaciji.

Dojenje je najbolje za bebe

Prvo pročitajte ovo važno obaveštenje Klikom na dugme Nastavi moći ćete da vidite informacije o mleku za dojenčad Aptamil i drugim proizvodima. Ako odlučite da nastavite, prihvatate da Aptaclub pruža ove informacije na vaš lični zahtev u informativne svrhe. Molimo vas da se obratite zdravstvenom radniku kako biste doneli izbor na bazi informacija o hranjenju mlekom i odbijanju bebe od čvrste hrane. Dojenje je najbolje za bebe i pruža brojne prednosti. Važno je da, u pripremi za i tokom dojenja, jedete zdravu, uravnoteženu ishranu. Kombinovano dojenje i hranjenje bočicom u prvim nedeljama života mogu smanjiti zalihe vašeg majčinog mleka i preokret u odluci da ne dojite je težak. Treba razmotriti socijalne i finansijske implikacije upotrebe mleka za dojenčad. Nepravilna upotreba mleka za dojenčad ili neprikladna hrane ili način hranjenja može predstavljati opasnost po zdravlje. Ako koristite mleko za dojenčad, pažljivo sledite uputstva proizvođača za upotrebu – ako se ne pridržavate uputstava, beba može da se razboli.