Folna kiselina u trudnoći

Fokus na folnoj kiselini

Činjenice o folnoj kiselini koje treba da znate

Folna kiselina podržava najraniji razvoj vaše bebe, što je čini ključnim hranljivim sastojkom za vaše prvo tromesečje trudnoće. Naučite šta radi, u kojoj količini se preporučuje i koja hrana može da vam pomogne da povećate unos i smanjite rizik od problema sa neuralnom cevi.

Folna kiselina – zaštita budućeg zdravlja vaše bebe1

Čak i pre nego što shvatite da ste trudni, folat ili folna kiselina u proizvedenom obliku obavlja svoj posao podržavajući razvoj vaše bebe. Igra značajnu ulogu u formiranju neuralne cevi vaše bebe – strukture koja se formira u prvom mesecu života koja na kraju postaje kičmena moždina i mozak vaše bebe.

Zajedno, oni će formirati centralni nervni sistem vaše bebe, koji će delovati kao kontrolni centar za celo telo vaše bebe i pružiti osnovu za budući rast, razvoj i normalno funkcionisanje kasnije u životu. Budući da postoji dobro uspostavljena veza između unosa folne kiseline kod majke i razvoja neuralne cevi u mladom fetusu, lako je shvatiti zašto je folna kiselina jedan od dodataka ishrani koji se snažno preporučuje tokom trudnoće.

food supplements for conception
Folna kiselina igra značajnu ulogu u razvoju vaše bebe još od prvog meseca života.

Dokazano je da adekvatan unos folne kiseline smanjuje rizik od oštećenja neuralne cevi (NTD), uključujući spina bifidu. Ishod ovog stanja je da se kičmeni stub se ne zatvara pravilno, kičmena moždina ostaje izobličena i potencijalno uzrokuje razvojne probleme.

Iako je folat prisutan u mnogim namirnicama, teško je dobiti dovoljno nivoa iz vaše ishrane. Uzimanje dnevnog dodatka znači da možete biti sigurni da dobijate količinu potrebnu za potporu vašoj bebi koja raste.

Koliko folne kiseline mi je potrebno tokom trudnoće?2

Ministarstvo zdravlja preporučuje trudnicama da uzimaju dodatak folne kiseline od 400mcg (mikrograma) dnevno. U idealnom slučaju, najbolje je započeti dok pokušavate da zatrudnite  tako da imate zdrav unos od trenutka kada trudnoća započne. Trebalo bi da ga uzimate tokom prvog tromesečja, kada se razvija, formira i zatvara neuralna cev vaše bebe. 

Mnogi prenatalni multivitamini sadrže preporučenih 400mcg folne kiseline, ili ako želite, možete uzeti zasebnu folnu kiselinu. Ako imate manje prihode, možete se kvalifikovati za besplatne dodatke putem Healthy Start, vladine inicijative. Babica će moći da vam kaže više o ovoj šemi.

Iako neka hrana obezbeđuje folat (izvor folne kiseline u hrani), najbolji način da obezbedite preporučeni unos od 400mcg dnevno je uzimanje dodatka.
sources of folic acid

Neke žene su u većem riziku od oštećenja neuralne cevi i možda će morati da uzimaju više folne kiseline tokom trudnoće da bi obezbedile veću zaštitu. Vaš lekar može da preporuči uzimanje 5000mcg dnevno u sledećim okolnostima: 

  • Ukoliko vi ili vaš partner imate oštećenje neuralne cevi
  • Ukoliko je u vašoj porodici nekada bilo nekih oštećenja neuralne cevi
  • Ako ste imali drugu trudnoću na koju je uticalo oštećenje neuralne cevi
  • Ako imate dijabetes
  • Ako uzimate lekove za epilepsiju

Ako ste u prvom tromesečju i niste uzimali folnu kiselinu pre nego što ste ostali u drugom stanju, ne brinite. Počnite odmah da je uzimate i nastavite barem do 12. nedelje trudnoće.

Povećajte unos dobrih izvora folata

Food (100g)Folate (mcg)
Asperges (Boiled)173
Breakfast cereal111-333
Brussels sprouts (boiled)110
Mixed nuts (raw)93
Broccoli (raw)90
Granary bread88
Rocket88
White cabbage (raw)84
Lettuce (raw)55
Peas (frozen, boiled)47
Oranges (raw)31
Green and brown lentils (boiled)30
Strawberries (raw)20

Folat je izvor folne kiseline u hrani. Dobri izvori uključuju:

  • Zeleno, lisnato povrće
  • Smeđi pirinač
  • Hleb od žita
  • Obogaćene žitarice za doručak

Vredi napomenuti da je folat, rastvorljiv u vodi, osetljiv na određene načine kuvanja, posebno na ključanje i dinstanje. Ako kuvate povrće, ono tokom procesa može izgubiti do 40% folata, a dinstanje može prouzrokovati još veći gubitak i do 80%. Kada pripremate povrće bogato folatima, možete zaštititi nutritivni sadržaj tako što ćete ga pripremiti na pari, blanširati ili peći ili odlučiti da ga jedete sirovo. Ako ga ipak prokuvate, potrudite se da koristite vodu u kojoj je kuvano, ili u nekom sosu, ili kao nutritivni dodatak supi3.

(80g je preporučena veličina porcije za voće i povrće4)

SLEDEĆI KORACI

Ako još uvek niste u 12. nedelji trudnoće, potrudite se da dopunjavate svoju ishranu sa najmanje 400mcg folne kiseline.

Povećajte unos, tokom čitave trudnoće, sledećim obrocima i grickalicama bogatim folatima:

  • Kari od sočiva i blitve sa smeđim pirinčem
  • Pečeni pasulj na tostu od žita
  • Pečeni čips od kelja
  • Brokoli umočen u humus

Poslednji put pregledano: 18. avgusta 2014

kontaktirajte aptaclub
aptaclub zajednica srbija

Buduće zdravlje vaše bebe počinje ovde

U Aptaclubu verujemo da iskustvo pomaže u izgradnji otpornosti; da svaki novi susret, bilo u trudnoći ili nakon rođenja, može da oblikuje budući razvoj vaše bebe. Pomoću naše naučne stručnosti i podrške jedan na jedan, možemo pomoći vama i vašoj bebi da zagrlite sutrašnjicu.

Povezani članci

Odricanje odgovornosti

Informacije na ovoj veb lokaciji, uključujući, ali ne ograničavajući se na tekst, grafike, slike, veze, audio, video, izjave, ishod bilo kojeg predviđajućeg računara ili alata ili programa za proveru simptoma, prediktivni dani i / ili datumi i drugi materijali su opšte informacije samo u svrhe i ne treba ih smatrati zdravstvenim ili medicinskim savetom, dijagnozom ili lečenjem za vas i / ili vaše (nerođeno) dete. Na informacije sadržane na ovoj veb lokaciji ne možete se pouzdati i nisu tačne niti specifične za vas i / ili vaše (nerođeno) dete. Uvek potražite savet lekara ili drugog kvalifikovanog zdravstvenog radnika u vezi sa bilo kakvim pitanjima u vezi sa zdravstvenim stanjem i / ili medicinskim simptomima. Nikada nemojte zanemariti profesionalni lekarski savet ili odlagati njegovo traženje zbog nečega što ste pročitali na ovoj veb lokaciji ili razgovarali sa nekim od naših konsultanata. U slučaju (sumnje na) hitne medicinske pomoći, odmah pozovite svog lekara ili hitnu službu. Nutricia i njene podružnice ne daju nikakve garancije, izjave ili garancije u vezi sa bilo kojim sadržajem koji je dostupan na ovoj veb lokaciji u bilo kom obliku i njegovom ispravnošću, kompletnošću, adekvatnošću, pogodnošću, kvalitetom, pouzdanošću i tačnošću bilo koje informacije na ovoj veb lokaciji. U MENI U POTPUNOSTI DOZVOLJENI PRIMENJIVIM ZAKONIMA, Nutricia I njene pridružene kompanije isključuju sve obaveze koje proizilaze iz ili u vezi sa upotrebom ili zloupotrebom informacija ili nedostatkom informacija na ovoj veb lokaciji.

Dojenje je najbolje za bebe

Prvo pročitajte ovo važno obaveštenje Klikom na dugme Nastavi moći ćete da vidite informacije o mleku za dojenčad Aptamil i drugim proizvodima. Ako odlučite da nastavite, prihvatate da Aptaclub pruža ove informacije na vaš lični zahtev u informativne svrhe. Molimo vas da se obratite zdravstvenom radniku kako biste doneli izbor na bazi informacija o hranjenju mlekom i odbijanju bebe od čvrste hrane. Dojenje je najbolje za bebe i pruža brojne prednosti. Važno je da, u pripremi za i tokom dojenja, jedete zdravu, uravnoteženu ishranu. Kombinovano dojenje i hranjenje bočicom u prvim nedeljama života mogu smanjiti zalihe vašeg majčinog mleka i preokret u odluci da ne dojite je težak. Treba razmotriti socijalne i finansijske implikacije upotrebe mleka za dojenčad. Nepravilna upotreba mleka za dojenčad ili neprikladna hrane ili način hranjenja može predstavljati opasnost po zdravlje. Ako koristite mleko za dojenčad, pažljivo sledite uputstva proizvođača za upotrebu – ako se ne pridržavate uputstava, beba može da se razboli.