Važnost svake hranljive materije u zdravoj ishrani mališana

Zdravstveni pregled

Vitamini i minerali koji su potrebni vašem mališanu

Vaše dete raste i razvija se na fascinantne i neverovatne načine. Ovaj period brzih promena zahteva ishranu bogatu raznovrsnim hranjivim sastojcima kako bi podržala njihovo zdravlje i pružila zdravu osnovu za budući rast i razvoj. Saznajte koji su hranljivi sastojci neophodni i zašto, zajedno sa predlozima hrane koju treba uključiti u zdravu ishranu vašeg mališana.

Podržavanje razvoja vašeg mališana zdravom ishranom

Između 1. i 3. godine, vaš mališan je u brzom i važnom periodu rasta i razvoja. Tokom ovog perioda, njegova težina će se povećati za oko 40%, porašće za 25%, a organi će nastaviti da se razvijaju kako bi bili potpora njegovom telu koje raste.

Razvojno napreduje neverovatnom brzinom. Povećana fizička i mentalna aktivnost mu omogućava da pređe od svojih prvih klimavih koraka do trčanja i skakanja, od bebi blebetanja do složenih rečenica. Do trećeg rođendana, rast mozga vašeg mališana biće  završen 75%.

Prehrambene potrebe vašeg mališana se razlikuju od vaših; zahtevaju hranljive sastojke za rast i razvoj, dok vaša hrana treba samo da podupire i održava vaše odraslo telo.

Za podsticanje čitavog ovog razvoja, mališanima je potrebna zdrava ishrana, bogata širokim izborom hranljivih sastojaka. Međutim, njihove potrebe se razlikuju od potreba odraslih. Određene hranljive materije su važnije u ovoj fazi, tokom koje se postavljaju temelji budućeg rasta i učenja.

Ključne hranljive materije koje treba uključiti u ishranu vašeg mališana su:

Gvožđe

RNI gvožđa za mališane = 6.9mg na dan (RNI je referentni unos hranljivih sastojaka – količina hranljive materije koja se smatra dovoljnom da zadovolji potrebe većine ljudi. Određuje Ministarstvo zdravlja).

Gvožđe je mineral u tragovima koji obavlja mnoge vitalne funkcije u telu. Igra važnu ulogu u stvaranju hemoglobina, proteina u crvenim krvnim zrncima koji transportuje kiseonik po telu. Takođe podržava razvoj mozga vašeg mališana, postavljajući osnovu za učenje tokom čitavog života.

Kao rezultat toga, mališanima je potrebno gotovo 5 puta više gvožđa po kilogramu telesne težine nego odrasloj osobi.

Iako se gvožđe nalazi u mnogim namirnicama, više od polovine mališana uzrasta do tri godine ne unosi preporučenu količinu gvožđa kroz ishranu. Nedostatak gvožđa može kod vašeg deteta da izazove osećaj umora i letargije, dok ozbiljnija anemija sa nedostatkom gvožđa može dovesti do ozbiljnih zdravstvenih i razvojnih problema.

Važno je da budete sigurni da vaše dete svakodnevno dobija dovoljno gvožđa. Sledeća hrana je dobar izvor:

Hem gvožđe (najlakše se apsorbuje):

  • Polovina pilećih prsa – (približno 60g) sadrži 0.3mg
  • Tamno pileće meso – 60g sadrži 0.5mg
  • Tvrdo kuvano jaje – 1 celo jaje sadrži 1mg
  • Tanko isečena pečena govedina ili jagnjetina – 1 odrezak (28g) sadrži 0.8mg
  • Sardine – porcija od 50g sadrži 1.4mg
Grated Cheese
Kalcijum je važan za razvoj kostiju vašeg mališana – njemu je potrebno 3 puta više kalcijuma u odnosu na uzrast u poređenju sa odraslom osobom

Ne-hem gvožđe:

  • Spanać – 1 kašika kuvanog spanaća sadrži 0.3 mg gvožđa
  • Brokoli – 1 cvetić (20 g) sadrži 0.2mg
  • Zapečeni pasulj – 1 kašika sadrži 0.3mg
  • Hleb od integralnog brašna – 1 srednja kriška sadrži 0.6mg
  • Sočivo – 1 kašika sadrži 0.7mg
  • Suve kajsije – 1 sušena kajsija sadrži 0.3mg
  • Obogaćene žitarice za doručak – 1 činija (30g) sadrži 2.3mg
  • Aptamil Growing Up mleko 1-2 godine – 300ml sadrži 3.6mg

Kalcijum

RNI kalcijuma = 350mg na dan.

Kalcijum je važan za normalan razvoj kostiju. Takođe pomaže u zgrušavanju krvi, funkciji nerava i mišića i pomaže u održavanju zdravlja zuba kako dete raste.

Mališanima je potrebno skoro 3 puta više kalcijuma nego odrasloj osobi u odnosu na njihov uzrast, kao i dovoljan unos vitamina D koji će im pomoći da ga apsorbuju.

Mleko je odličan izvor kalcijuma. Međutim, vaš mališan ne bi trebalo da ima pije od 600ml mleka dnevno, jer ga može zasititi i uticati na unos druge hrane i hranljivih sastojaka.

Dobri izvori kalcijuma u ​​hrani koju vaše dete treba da uključi u ishranu su:

  • Integralno mleko – 100ml obezbeđuje 118mg
  • Jogurt – 1 prosečna posuda (125g) obezbeđuje 152mg
  • Krem sir – 1 prosečna posuda (55g) obezbeđuje 86mg
  • Sir čedar – 1 mali komad (20g) obezbeđuje 150mg
  • Tofu – 1 kriška (20g) obezbeđuje 296mg

Cink

RNI cinka = 5mg na dan.

Cink je neophodan mineral u tragovima koji se nalazi u svim tkivima tela. Uključen je u rast, metabolizam kostiju, zarastanje rana i enzimsku funkciju. Takođe utiče na osećaj ukusa i mirisa vašeg mališana.

Mališanima je potrebna više od 3 puta veća količina cinka za njihov uzrast nego odraslima, a zdrav unos doprinosi optimalnom rastu tokom detinjstva.

Hrana bogata cinkom za ishranu vašeg mališana uključuje:

  • Meso
  • Mleko
  • Mlečne proizvode, kao što je sir
  • Hleb
  • Žitarice

Vitamin A

RNI vitamina A = 400 mikrograma (0.4 mg)

Vitamin A ima mnoge funkcije, igrajući ulogu u zdravlju vida, kože i ćelija. Zdrav unos ovog vitamina potpomaže buduće zdravlje vašeg mališana izgradnjom zdravog imunološkog odgovora.

Vitamin A se nalazi u:

  • Siru
  • Jajima
  • Obogaćenim namazima sa niskim sadržajem masti
  • Jogurtu

Drugi izvor vitamina A je beta-karoten, supstanca koja se nalazi u tamnozelenom i narandžastom povrću i voću, a koju telo može da pretvori u upotrebljiv oblik. Uključite puno dobrih izvora u ishranu vašeg mališana, kao što su šargarepa, slatki krompir, rotkvica, mango, spanać, tamnozeleni kupus i kelj.

Vitamin C

RNI vitamina C = 30mg na dan.

Vitamin C igra glavnu ulogu u funkcionisanju imunološkog sistema vašeg mališana i prirodni je antioksidant i antihistaminik. Davanjem puno vitamina C kroz ishranu vašeg mališana, pomažete mu da ojača prirodnu odbranu koja će mu biti potpora tokom celog života.

Mališanima je potrebno 4.5 puta više nego odrasloj osobi u odnosu na njihov uzrast.

Bogati izvori vitamina C za ishranu vašeg deteta uključuju sveže voće i povrće, naročito:

  • Spanać
  • Paradajz
  • Jagode i bobičasto voće
  • Pomorandže
  • Brokoli

Vitamin D1

RNI vitamina D = 7 mikrograma na dan.

Poznat po svojoj ulozi u normalnom razvoju kostiju, vitamin D ima još nekoliko važnih funkcija. Igra ulogu u izgradnji zdravog imunološkog sistema koji će zaštititi vašeg mališana dok odrasta, pomažući zdravoj imunološkoj funkciji i braneći ga od infekcija. Ovaj vitamin koga stvara sunce je takođe povezan sa smanjenim rizikom od alergija.

Glavni izvor vitamina D su UVB zraci sunca. Nažalost, geografska širina Ujedinjenog Kraljevstva znači da imamo dovoljno sunčeve svetlosti samo od aprila do oktobra. Upotreba kreme za sunčanje, koja je važna za zaštitu kože vašeg mališana, predstavlja još jednu prepreku za prirodno unošenje vitamina D u dovoljnoj količini.

Zapravo, prosečni unos vitamina D za mališana iznosi samo 27% preporučene dnevne doze samo iz izvora hrane.

Neka hrana sadrži vitamin D, ali mališani teško mogu da dođu do preporučenih nivoa samo iz ishrane. Zbog toga zdravstveni stručnjaci preporučuju dodavanje vitamina D za mališane svakog dana. Vitaminske kapi ili obogaćeno mleko za odrastanje će pomoći vašem mališanu da unese potreban količinu.   

Sledeći koraci

Ponudite svoga mališanima grickalicama bogatim hranjivim sastojcima kako biste povećali unos hranljivih sastojaka između obroka:

  • Štapići šargarepe i humus
  • Kriške jabuke namazane maslacem od orašastih plodova ili krem sirom
  • Jogurt sa narezanom bananom
  • Grilovani sir na tostu
  • Tvrdo kuvano jaje

Poslednji put pregledano: 27. avgust 2014

kontaktirajte aptaclub
aptaclub zajednica srbija

Buduće zdravlje vaše bebe počinje ovde

U Aptaclubu verujemo da iskustvo pomaže u izgradnji otpornosti; da svaki novi susret, bilo u trudnoći ili nakon rođenja, može da oblikuje budući razvoj vaše bebe. Pomoću naše naučne stručnosti i podrške jedan na jedan, možemo pomoći vama i vašoj bebi da zagrlite sutrašnjicu.

Povezani članci

Odricanje odgovornosti

Informacije na ovoj veb lokaciji, uključujući, ali ne ograničavajući se na tekst, grafike, slike, veze, audio, video, izjave, ishod bilo kojeg predviđajućeg računara ili alata ili programa za proveru simptoma, prediktivni dani i / ili datumi i drugi materijali su opšte informacije samo u svrhe i ne treba ih smatrati zdravstvenim ili medicinskim savetom, dijagnozom ili lečenjem za vas i / ili vaše (nerođeno) dete. Na informacije sadržane na ovoj veb lokaciji ne možete se pouzdati i nisu tačne niti specifične za vas i / ili vaše (nerođeno) dete. Uvek potražite savet lekara ili drugog kvalifikovanog zdravstvenog radnika u vezi sa bilo kakvim pitanjima u vezi sa zdravstvenim stanjem i / ili medicinskim simptomima. Nikada nemojte zanemariti profesionalni lekarski savet ili odlagati njegovo traženje zbog nečega što ste pročitali na ovoj veb lokaciji ili razgovarali sa nekim od naših konsultanata. U slučaju (sumnje na) hitne medicinske pomoći, odmah pozovite svog lekara ili hitnu službu. Nutricia i njene podružnice ne daju nikakve garancije, izjave ili garancije u vezi sa bilo kojim sadržajem koji je dostupan na ovoj veb lokaciji u bilo kom obliku i njegovom ispravnošću, kompletnošću, adekvatnošću, pogodnošću, kvalitetom, pouzdanošću i tačnošću bilo koje informacije na ovoj veb lokaciji. U MENI U POTPUNOSTI DOZVOLJENI PRIMENJIVIM ZAKONIMA, Nutricia I njene pridružene kompanije isključuju sve obaveze koje proizilaze iz ili u vezi sa upotrebom ili zloupotrebom informacija ili nedostatkom informacija na ovoj veb lokaciji.

Dojenje je najbolje za bebe

Prvo pročitajte ovo važno obaveštenje Klikom na dugme Nastavi moći ćete da vidite informacije o mleku za dojenčad Aptamil i drugim proizvodima. Ako odlučite da nastavite, prihvatate da Aptaclub pruža ove informacije na vaš lični zahtev u informativne svrhe. Molimo vas da se obratite zdravstvenom radniku kako biste doneli izbor na bazi informacija o hranjenju mlekom i odbijanju bebe od čvrste hrane. Dojenje je najbolje za bebe i pruža brojne prednosti. Važno je da, u pripremi za i tokom dojenja, jedete zdravu, uravnoteženu ishranu. Kombinovano dojenje i hranjenje bočicom u prvim nedeljama života mogu smanjiti zalihe vašeg majčinog mleka i preokret u odluci da ne dojite je težak. Treba razmotriti socijalne i finansijske implikacije upotrebe mleka za dojenčad. Nepravilna upotreba mleka za dojenčad ili neprikladna hrane ili način hranjenja može predstavljati opasnost po zdravlje. Ako koristite mleko za dojenčad, pažljivo sledite uputstva proizvođača za upotrebu – ako se ne pridržavate uputstava, beba može da se razboli.