Razumevanje načina spavanja vaše bebe

Kao beba

Koliko sna je potrebno vašem novorođenčetu

Spavanje igra neverovatnu ulogu u razvoju vašeg deteta. Saznajte o uticaju faktora okoline na bebin san i kako možete rano da podstaknete pozitivne navike spavanja uz pomoć našeg stručnjaka za bebino spavanje, Chireal Shallowa.

careline icon circle

Savet stručnjaka

Dođite do podrške koja vam je potrebna u trenutku kada vam je potrebna

Jedno od najvećih prilagođavanja za nove roditelje je spavanje ili suštinski njegov nedostatak. Gubitak sna ide uporedo sa roditeljstvom; kao mama (ili tata) sa novorođenčetom uskoro ćete shvatiti da količina spavanja zavisi od vaše bebe. Možda ćete želeti da se sklupčati ispod pokrivača, ali bebi je potrebno hranjenje, podrigivanje, presvlačenje ili čak samo maženje (ili dva) usred noći. Možda vam se čini da je vaša beba više budna nego što spava. Ali bebe spavaju, puno! Do kraja svoje prve godine, dojenčad će provesti spavajući više od polovine svog života.1 I biće vam drago što to čine, jer je spavanje povezano sa brojnim aspektima razvoja bebinog mozga i može značajno uticati na ponašanje, mentalno zdravlje i napredak.1    

Kakvu ulogu spavanje ima za novorođenče?

Spavanje se često smatra pasivnom aktivnošću, dok je u stvari to aktivan proces. Uprkos ograničenom broju budnih sati dostupnih bebi za istraživanje, još uvek se dosta toga događa dok spava. Spavanje dojenčadi se razlikuje se od spavanja odraslih, a jedinstvene karakteristike sna novorođenčeta mogu promovisati učenje.2 Mozak vaše bebe se razvija i sazreva, pripremajući ga za obradu i istraživanje okoline.2 Istraživanja su pokazala da bebe uče i obrađuju odgovore na svet oko sebe dok spavaju.2 

sleeping baby holding mums hand

Spavanje igra ulogu u formiranju sećanja, učvršćujući materijal koji je vaša beba videla i čula u kratkom vremenu kada je možda bila budna.2

Šta je ‘normalno’ spavanje?

Možda mislite da vaša beba nikad ne spava; ili možda previše spava samo u pogrešno vreme (oni sa noćnim sovama će se iscrpljeno složiti). Ali hajde da razmotrimo šta je ‘normalan’ san. Načini spavanja beba se razvijaju vrlo brzo tokom prvih dvanaest meseci života.1 Novorođenčad mogu da spavaju do 18 sati dnevno2, s tim da se trajanje noćnog sna konstantno povećava. Posle nekoliko nedelja ćete otkriti da je vaša beba duže budna i da posledično spava duže epizode,3 uz noćno buđenje koje se takođe smanjuje.1 Međutim, sve se bebe razlikuju. Neke spavaju više od drugih. Neke na duži period, druge na kraći. Neke bebe rano počnu da spavaju čitavu noć, dok drugima treba mnogo više vremena da dođu do te faze (ako uopšte i dođu).

Lako je smatrati san izolovanim ponašanjem – vaša beba je budna ili spava. Ali postoje različita stanja svesti kroz koja vaša beba prođe u ciklusima nekoliko puta dnevno. Dva su, stanja spavanja; bebe provode 50% svog vremena u svakom od ovih stanja:3,4   

  • Aktivno spavanje (poznato i kao REM spavanje (brzo kretanje očiju)): disanje postaje pravilnije, vaša beba može da se trgne na neke zvukove 
  • Duboko spavanje (ponekad se naziva tihim spavanjem ili ne-REM spavanjem): Beba tiho leži bez pomeranja; trzanje i ostali pokreti prestaju

Postoje i budna ili „aktivna stanja“:4

  • Pospanost: Oči bebe počinjuda se zatvaraju; i počinju da tonu u san
  • Tiho upozorenje: Bebine oči se širom otvaraju, lice je svetlo, a telo mirno
  • Aktivno upozorenje: Lice i telo se aktivno kreću
  • Plač: Beba plače, možda vrišti; njeno telo se kreće na vrlo sporadične načine

Učenje o stanju i znacima novorođenčadi je važno jer vam pomaže da postanete svesniji i da reagujete na suptilnosti načina spavanja vaše bebe.3

Kako faktori okoline utiču na san bebe?

Iako postoje opšti načini spavanja dojenčadi, ne slede sve bebe isti noćni primer.

mother and baby sleeping
Kao i na spavanje odraslih, na san dojenčadi utiču različite situacije.

Studije su pokazale da okruženje spavanja, interakcija majke i bebe i raspored hranjenja mogu da utiču na razvoj načina bebinog spavanja.3 Pored toga, temperament negovatelja i nivo stresa su ključni uticaj na bebin san. Negativan temperament je povezan sa problemima spavanja i noćnom budnošću, a majčin stres je povezan sa trajanjem dnevnog sna, što ukazuje na to da osobine novorođenčadi i majke različito utiču na san.1  

Uspostavljanje pozitivnih navika spavanja

Kada vam san izmiče, a iscrpljenost nastupi, možda ćete se osećati kao da se više nikada nećete dobro naspavati. Ali postoji niz intervencija u ponašanju koje možete ustanoviti kako biste pomogli uspostavljanju pozitivnih navika spavanja kod vaše bebe, poput podsticanja bebe da se sama umiri. Čini se da je sposobnost samostalnog smirivanja prilikom tonjenja u san (spavanje početkom noći i ponovno spavanje ako se probude tokom noći) ključni deo za razvoj zdravih načina spavanja i buđenja.5

Generalno se smatra da bebe koje se same smiruju bolje spavaju od onih kojima je stalno potrebna pomoć da bi se izvršila tranzicija budnost-spavanje.5 Samosmirivanje može biti podržano uspostavljanjem rutine spavanja za vašu bebu, posebno dnevnih navika spavanja. Smatra se da dnevni san poboljšava noćni san i razvija rutinu vremena spavanja, hranjenja i kupanja.3   

baby and smiling mum

Pomaže da budete dosledni tome gde postavljate bebu. Bilo u korpu, krevetić ili zajedno sa detetom u vašem krevetu, pružanje osećaja trajnosti tamo gde beba spava će podstaknuti bolji način spavanja.3

Takođe razmislite o povijanju. Iako ne vole sve bebe da ih povijaju (čvrsto zamotavanje bebe kako bi se osećala sigurno i bezbedno), to ima koristi. Istraživačke studije su otkrile da povijanje može da umiri i opusti bebu, pomogne joj da spava i pomogne joj da leži na leđima, sprečavajući je da se okrene napred ili da pokrije glavu posteljinom.6,7

Zaključak

Ako ste ikada čuli staru izreku „spava kao beba“, mogli biste da preispitate njenu relevantnost, s obzirom na to koliko novorođenčadi može biti nesređeno u prvih nekoliko meseci života. Kod novorođenčadi, san se javlja danonoćno, a ciklus spavanja i budnosti zavisi od potrebe za hranjenjem, presvlačenjem i maženjem. Ali san nije samo pasivna aktivnost. Možda mislite da vaša beba sanja o svojoj sledećoj hrani, ali očigledno se mnogo toga događa u njenoj glavi dok spava.    

Napisala: Chireal Shallow

Chireal Shallow je psiholog i psihoterapeut. Ona je 2004. godine osnovala Kliniku Baby Sleep i pomogla klijentima visokog profila, uključujući članove kraljevske porodice. Njen uvid, stručnost i pristupačnost su zaslužni za njeno višestruko pojavljivanje u medijima i partnerstva visokog profiila. Radeći za NHS od 2008. godine, Chireal ima bogato iskustvo u privatnom i javnom sektoru. Chireal je sama podigla svoje četvoro dece i osetljiva je na potrebe porodica, pružajući saosećajno uho svojim klijentima bez ikakve osude.

Poslednji  put pregledano: 30. juna 2016

kontaktirajte aptaclub
aptaclub zajednica srbija

Buduće zdravlje vaše bebe počinje ovde

U Aptaclubu verujemo da iskustvo pomaže u izgradnji otpornosti; da svaki novi susret, bilo u trudnoći ili nakon rođenja, može da oblikuje budući razvoj vaše bebe. Pomoću naše naučne stručnosti i podrške jedan na jedan, možemo pomoći vama i vašoj bebi da zagrlite sutrašnjicu.

Povezani članci

Odricanje odgovornosti

Informacije na ovoj veb lokaciji, uključujući, ali ne ograničavajući se na tekst, grafike, slike, veze, audio, video, izjave, ishod bilo kojeg predviđajućeg računara ili alata ili programa za proveru simptoma, prediktivni dani i / ili datumi i drugi materijali su opšte informacije samo u svrhe i ne treba ih smatrati zdravstvenim ili medicinskim savetom, dijagnozom ili lečenjem za vas i / ili vaše (nerođeno) dete. Na informacije sadržane na ovoj veb lokaciji ne možete se pouzdati i nisu tačne niti specifične za vas i / ili vaše (nerođeno) dete. Uvek potražite savet lekara ili drugog kvalifikovanog zdravstvenog radnika u vezi sa bilo kakvim pitanjima u vezi sa zdravstvenim stanjem i / ili medicinskim simptomima. Nikada nemojte zanemariti profesionalni lekarski savet ili odlagati njegovo traženje zbog nečega što ste pročitali na ovoj veb lokaciji ili razgovarali sa nekim od naših konsultanata. U slučaju (sumnje na) hitne medicinske pomoći, odmah pozovite svog lekara ili hitnu službu. Nutricia i njene podružnice ne daju nikakve garancije, izjave ili garancije u vezi sa bilo kojim sadržajem koji je dostupan na ovoj veb lokaciji u bilo kom obliku i njegovom ispravnošću, kompletnošću, adekvatnošću, pogodnošću, kvalitetom, pouzdanošću i tačnošću bilo koje informacije na ovoj veb lokaciji. U MENI U POTPUNOSTI DOZVOLJENI PRIMENJIVIM ZAKONIMA, Nutricia I njene pridružene kompanije isključuju sve obaveze koje proizilaze iz ili u vezi sa upotrebom ili zloupotrebom informacija ili nedostatkom informacija na ovoj veb lokaciji.

Dojenje je najbolje za bebe

Prvo pročitajte ovo važno obaveštenje Klikom na dugme Nastavi moći ćete da vidite informacije o mleku za dojenčad Aptamil i drugim proizvodima. Ako odlučite da nastavite, prihvatate da Aptaclub pruža ove informacije na vaš lični zahtev u informativne svrhe. Molimo vas da se obratite zdravstvenom radniku kako biste doneli izbor na bazi informacija o hranjenju mlekom i odbijanju bebe od čvrste hrane. Dojenje je najbolje za bebe i pruža brojne prednosti. Važno je da, u pripremi za i tokom dojenja, jedete zdravu, uravnoteženu ishranu. Kombinovano dojenje i hranjenje bočicom u prvim nedeljama života mogu smanjiti zalihe vašeg majčinog mleka i preokret u odluci da ne dojite je težak. Treba razmotriti socijalne i finansijske implikacije upotrebe mleka za dojenčad. Nepravilna upotreba mleka za dojenčad ili neprikladna hrane ili način hranjenja može predstavljati opasnost po zdravlje. Ako koristite mleko za dojenčad, pažljivo sledite uputstva proizvođača za upotrebu – ako se ne pridržavate uputstava, beba može da se razboli.